12 Haziran 2013 Çarşamba

BÜYÜK SARGON - SARUKİNU

Sargon of Akkad.jpg
Akad kralı

Büyük Sargon, (MÖ 2334  - MÖ 2279), (Akatça: Šarukinu hükümdar meşrudur) Akad kralı.

Akad sülalesinin kurucusu, Kral Urzababa'nın baş muhasebecisi olan ve Sami halkına mensup olan Sargon, MÖ 2350 yılında bir savaştan yenik dönen kralına darbe düzenleyerek tahta geçmiştir.

Kral Sargon; Elam, Suriye, Lübnan ve Toroslar'a kadar topraklarını genişletti ve dünya imparatorluğu deyiminin çıkmasına neden oldu.[kaynak belirtilmeli]

Kral Sargon, kurduğu merkezi devletiyle asırlar boyu Mezopotamya'da süren teokrat tapınak şehir yönetimine son vermiş ve yerine güçlü bir memur mekanizmasıyla idare edilen bir devlet kurmuştur. Sargon, Mezopotamya'da iktidarı ele geçirmekle beraber sosyal, siyasal ve ekonominin yanında sanatta da değişiklikler yapmıştır.




Hayatı

"Ben Agade’nin kralı büyük kral Sargon!

Annem yüksek bir rahibe idi, babamı bilmiyorum.

Yüksek rahibe annem beni gizlice doğurdu.

Beni bir kamış sepete koydu, onu ziftle kapladı.

Beni nehre bıraktı, dışarı çıkamayacaktım.

Nehir beni sürükleyerek su çekici Akki’ye götürdü.

Akki beni sudan çıkardı, kendi oğlu gibi büyüttü beni. "

Bu şiire göre Sargon’un annesi rahibe olduğundan onu gizlice doğurup, Musa gibi sepet içinde suya bırakmış. Sümerlerde rahibeler tanrının karısı olarak kabul edildiğinden doğan çocuklar tanrının çocuğu sayılıyor ve onun yaşamasına izin verilmiyor. Bunun için annesi onu gizlice doğuruyor ve birisi alır düşüncesiyle suya bırakıyor. Bu şiir Musa'dan sonra yani milattan önce 709 - 539 yılları arasında yazılmıştır.[1] Bu durum, Tevrat'ta ve Kuran'de geçen kıssaların bu tabletlerden çalınmadığını tam aksine, bu tabletlerin kutsal kitaplardan esinlenilerek yazıldığını gösteriyor.

akkadlar'ın ilk resmi kralı.
film gibi bir yaşam öyküsü vardır.
yüksek rahibe annesinin evlenmesi yasak olduğundan, bir sepetle fırat nehri'ne bırakılmıştır.
azupiranu kentinde bir adam tarafından bulunup, bahçıvan olarak yetiştirilmiştir.
bir gün ishtar'ın onu görüp aşık olmasıyla hayatı değişmiştir. kent yöneticisinin sakisi olup gittikçe yükselmiştir.
zalim? ve güçlü bir yönetim anlayışı ile yaklaşık 55 yıl ülkeyi yönetmiştir.
fakat tarihteki önemli yeri ve fetihleri sebebiyle, tarihe "sargonik" ve "presargonik"* terimlerini kazandırmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder