12 Haziran 2013 Çarşamba

Musa, Kral Sargon benzerliği!???

Sadece kurandaki ayetleri incelemekle yetinmeyelim. Biraz da dinler tarihinde ve mitolojide neler anlatılmaktadır, eski insanlar nelere inanıp, hangi efsanelerden bahsetmişlerdir onlara da bakalım.
Akadlar, M.Ö. 4 binde "Arap Yarımadası"ndan Mezopotamya'ya ilk gelen ve yerleşen Sami asıllı bir kavimdir. Akad kralı Sargon Sümerleri yenmiş ve bu devleti kurmuştur. Akadlar kültürel anlamda Sümerlerin mirasçılarıdırlar ve Sümer kültürünü büyük oranda benimsemişlerdir.

Orijinal tabletlerde M.Ö.2371-2316 yılları arasında yaşamış Akad Kralı I. Sargon’a ait olduğu anlaşılan şu ifadeler yer almaktadır:

“Ben Agadae Kralı Büyük Sargon,
Annem ulu rahibeydi, babamı bilmem.
Rahibe annem beni gizlice doğurdu,
kamış sepete koydu, onu ziftle kapladı.
Sepeti nehre bıraktı, dışarı çıkamayacaktım.
Nehir beni sürükleyip Akki'ye götürdü.
Akki beni nehirden çıkardı,
kendi oğlu gibi büyüttü.”

BİR BAŞKA ÇEVİRİ
Annem bana gebe kalmış beni gizlice doğurmuş
Beni kamış bir sepete koymuş kapağını ziftle kapatmış
Suları yükselmeden ırmağa bırakmış
Irmak yardım etti bana su çekici Akkiye götürdü
Su çekici akki ibrigini daldirirken beni çıkardı sudan
Su çekici akki oğlu bildi Beni büyüttü
Bahcivanken (ask ve savaş tanrıçası )İştar bana aşık oldu
56 yıllık krallık yaptım

Burdaki anlatımlarda şu noktalar dikkat çekiyor;

-Sargon'un annesi bir rahibe ve babası belli değil (bir çok eski putperest inançta geçerli olan kutsal ve bakire olan anneden yaratılma durumu),

-Annesi Sargon'u "gizlice" dünyaya getirmiştir.

-Annesi Sargon'u denize bir sepet içerisinde bırakmakatdır.

-Bir başkası Sargon'u alıp oğlu gibi büyütmüştür.

Şimdi daha sonraları tektanrılı bir din olarak ortaya çıkacak olan Museviliğin peygamberinin başına gelenlere bakalım.


Tevrat'ta anlatılanlara göre Musa daha doğmadan önce Firavun: "Bütün doğacak olan İbrânî çocuklar Nil nehrine atılacak" emrini verir. Bundan bir yıl kadar sonra Amram'la Yehoved’in bir erkek çocuğu olur. Üç ay kadar Mûsâ’ya baktıktan sonra daha fazla bakamayacaklarını anlarlar, bir sepet yaparlar bunu ziftle sıvayıp onu içine koyarlar ve Nil’e bırakırlar. Sepet, Firavun’un sarayının bahçesine doğru süzülür. O sırada Firavun’un kızı Batya sepeti bulur bu çocuğa acır ve onu himâye eder."

Şimdi bir de bu olay Kuran'da nasıl anlatılmaktadır ona bakalım. Kuran'daki Kasas Suresi'nin 1-12. ayetlerine baktığımzda Tevrattaki kadar ayrıntılı ve düzenli olmasa da benzer bir anlatımla karşılaşırız. Firavun çocukları boğazlamaktadır. Musa'nın annesi onu alıp denize bırakır daha sonra Firavunun eşi onu denizden alır ve ona oğlu gibi bakmaya başlar.

ANCAK
bu tablet MÖ 700-500 yılları arasında yazılmış (Konstan D, Raaflaub KA. Epic and History. Wiley-Blackwell, (2009)

Musa ne zaman yaşamıştı hesaplara göre:

Rabbinical Judaism calculated a lifespan of Moses corresponding to 1391–1271 BCE; Jerome gives 1592, and Ussher 1619.

Evet, arada 800-1000 yıl var.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder